Naast het werken met Arduino hebben we ook een opdracht gekregen om een race track te ontwerpen in sketchup. Dit 3D tekenprogramma bood ons de mogelijkheid om onze eigen racebaan visueel en ruimtelijk vorm te geven. Het doel was om een realistisch ogende race track te maken die eventueel gekoppeld kon worden aan andere projecten, zoals bijvoorbeeld een verkeersregelingssysteem of een miniatuurcircuit.
We begonnen met het schetsen van de basisvorm van de racebaan en werkten daarna aan details zoals bochten, start en finishlijnen, tribunes en eventueel omliggende elementen zoals grasvelden of vangrails. Daarbij moesten we rekening houden met schaal, afmetingen en realistische verhoudingen.
Wat ik leerzaam vond aan deze opdracht, was het ruimtelijk inzicht dat je ontwikkelt bij het werken in een 3D omgeving. Ook leerde ik precies werken en kritisch nadenken over de plaatsing van onderdelen. Sketchup gaf veel vrijheid maar dat betekende ook dat we zelf keuzes moesten maken over hoe gedetailleerd en realistisch we het wilden maken.
Deze opdracht was niet alleen creatief, maar ook technisch uitdagend, omdat we moesten nadenken over ontwerp, functionaliteit en presentatie. Het was interessant om te zien hoe digitale ontwerpsoftware wordt gebruikt in echte beroepen, zoals architectuur, productontwerp en engineering.